dandry.reismee.nl

Trip naar Panama

De dag dat we Costa Rica zouden verlaten en de reis zouden voortzetten naar Panama. Spannend!

Om iets voor achten werden we bij het hotel opgehaald door een klein toeristen busje, met dit busje gingen we nog wat anderen hotel/hostels af, waarna we met zo’n tien man Puerto Viejo uitreden, richten de grens van Costa Rica en Panama.

Na zo’n anderhalf uur rijden kwamen we bij de grens aan. Dit is de enige overgang naar Panama, en je wilt niet weten hoe die oversteekplaats er uit ziet! Nou, vooruit ik zal het vertellen.. het is een verouderde gammele brug die gek genoeg toch grote vrachtwagen of tourbussen kan houden, maar als voetganger moet je wel erg oppassen. Als je niet oplet val je zo tussen de losse planken die als weg moeten dienen.

We hebben een aardig bedrag neer gelegd om vanuit Puerto Viejo naar Bocas del Toro vervoerd te worden, maar we waren dan ook wel heel snel over de grens en alles was goed geregeld. Wij waren binnen een half uur over de grens, maar voor sommigen kan het ook zo’n 1,5 uur duren, en na de brug overgestoken te hebben, stond daar weer een nieuw toeristenbusje te wachten, die ons verder op weg bracht.

Na zo’n andere 1,5 uur rijden kwamen we bij een haventje aan. Hier stapten we met zo’n 20 man in een speedboot, die super snel ging, en waren we binnen een half uur in Bocas del Toro. Wat is de zee hier mooi, die kleur kennen wij gewoon niet in Nederland! Bij het uitstappen stonden er gelijk 10 aapies klaar om je bagage aan te nemen en je te laten strikken voor hun tours, hun hotels of iets dergelijks.

Bocas del Toro is een gebied in Panama dat uit verschillende eilanden bestaat, waarbij Isla Colon het hoofd eiland is, maar ook wel Bocas wordt genoemd. Wij hadden over een hostel gehoord dat op steigers gebouwd is, en dus als het ware boven de zee gebouwd is, je dus elke minuut van de dag zo de zee in kan plonsen en waar vaak grote feesten zijn. Dit hostel was pal aan de overkant van waar we werden afgezet, en zag er al gelijk super mooi uit. Het hostel ligt op het eilandje Canenero. We werden met een lancha (een bootje) naar de overkant vervoerd, en bij elke keer dat je oversteekt betaal je een dollar. Bij de eerste stap bij het hostel was ik al verkocht, het zag er super uit!

Het hostel, Aqua Lounge genaamd, is een hostel waar veel jonge lui/backpackers verblijven en iedereen met iedereen spreekt. Voor ik het wist had ik al met vijf verschillende mensen gesproken, die hele verhalen hadden over hun reis. Zelfs gasten bij die al de halve wereld over hebben gereisd, super die verhalen!

’s Middags zijn we met z’n vieren, voor dat de wolken voor de zon zouden gaan, naar een strandje geweest. Het werd Wizard strand op het eilandje Bastimentos. Wauw, wat mooi! Zulke stranden ken je alleen maar uit films of van afbeeldingen op Google, maar nu was ik er toch echt zelf! Hier hebben we de hele middag vertoeft en gespetterd in het water. De zelfde zee, maar toch voelt het hier beter en lekkerder aan dan in Puerto Viejo. Raar, maar waar.

Na deze heerlijke dag ga ik nu richting m’n bedje, want morgen worden we op tijd opgehaald om op een tour te gaan. Allereerst dolfijnen spotten, daarna snorkelen, vervolgd door een bezoek aan het mooiste strand dat Bocas del Toro kent. Ik ben benieuwd!

¡Hasta mañana – Pura Vida!