dandry.reismee.nl

Trip naar Puerto Viejo

Woensdagmorgen, onze trip door Costa Rica en Panama zou van start gaan. De wekker ging om 6 uur, omdat de baas ons om 7 uur zou komen ophalen om ons naar het busstation te brengen. De wekker ging wel om 6 uur, maar wij hadden ons verslapen en stonden gelukkig nét op tijd klaar!

We reden met de baas het terrein af en zo’n 10 minuten later werden we weer aan de zijkant van de weg gedropt. Heel raar, maar bleek dat wij vanaf dat punt verder zouden rijden met de vrouw van de baas. Ook goed, als ik maar bij het busstation afgezet zou worden met m’n trolley! Samen met de bazin en de twee dochters reden we naar beneden, naar Turrialba. We reden wat harder dan normaal, en dat kwam omdat de dochters anders te laat kwamen op school. Ze waren gelukkig net op tijd op school gekomen, waarna Wilfred en ik bij het busstation werden afgezet. Na wat tips mee gekregen te hebben, hebben we snel een ticket voor de bus gekocht en begon onze trip.

Het werd een reis per bus van Turrialba naar Siquirres, van Siquirres per bus naar Limon en van Limon met een andere bus naar Puerto Viejo, wat onze eindbestemming was. Het is een reis, waarin je steeds zuidelijker gaat, en het in elke plaats ook stukken warmer werd. In Siquirres was het amper uit te houden, kan je na gaan hoe het er in Limon en Puerto Viejo aan toe ging. Gelukkig duurde de reis niet lang, en waren we zelfs sneller in Puerto Viejo (met 2 keer overstappen), dan dat we de vorige keer met de auto gingen. Vaag!

In Puerto Viejo besloten we om in een hostel te overnachten in plaats van een hotel, waar we de vorige keer in verbleven. Van velen hadden we het hostel Rocking J’s aangeraden gekregen en daar gingen we dan. Alle reizigers liepen met een backpack, en alleen wij liepen met een trolley achter ons aan. Wel grappig, want iedereen keek je aan. Het hostel was erg leuk om te zien. Het was een groot hostel met in het midden een grasveld, waar tenten opgezet konden worden, overal hingen er hammocks die voor een paar dollars gehuurd konden worden, maar wij gingen uiteraard voor een normaal bed in een kamer met een deur. Maar ook hier kon je niet al te blij mee zijn, en dan hebben we het nog niet over de douche en overige voorzieningen gehad. Nee, backpacken is echt niets voor mij! Het reizen niet dan, want het in contact komen met anderen is wel leuk. Zo raakten we met een hoop mensen, van verschillende landen, aan de praat. Alle landen, behalve Nederland, terwijl er een hoop kreten op muren en deuren in het Nederlands stonden geschreven, zoals: ‘niet neuken in de keuken & niet poepen op de trappen’.

’s Avonds gingen we samen met twee dames die we in Turrialba hebben ontmoet uit eten. Zij zouden de volgende dag ook naar Bocas del Toro gaan, dus wel erg gezellig. Na het eten zijn we nog een sappie in Mango gaan doen, waarna we op een niet al te laat tijdstip naar bed zijn gegaan. Morgen staat de busshuttle naar Bocas del Toro al om 8 uur op de stoep. Deze hebben we geboekt voor het weekend, zondagochtend gaat tie weer terug.

¡Hasta mañana – Pura Vida!