dandry.reismee.nl

¡Pura Vida!

De einde van de week brak aan en ik hoefde nog maar één dag te werken. Het was weer rustig in de Lodge (nog een halve maand en dan is het laagseizoen voorbij), dus ging ik m'n vriendin Yadira weer helpen.

De tijd vloog vandaag voorbij, omdat ik met m'n gedachten bij de avond zat. 's Avonds waren we door twee collega's uitgenodigd voor een familiefeest hier in het dorp, super leuk! Het feest was zo'n 15 minuten lopen van de Lodge vandaan, maar de baas bood ons aan om ons te brengen met de auto. Toen we net wilden weg rijden kwam er een auto het erf oprijden, bleek het de zoon van de baas met een vriendin te zijn. Ze bespraken het één en ander in een flits en voor ik het wist zat de dame ook bij ons in de auto en waren we op weg naar het feest. Raar verhaal, maar oké.

De dame komt uit Hongarije, maar ze studeert al twee jaar in Nederland en doet voor der studie vrijwilligerswerk hier in Costa Rica en blijft ook vier maanden. Nadat we elkaar allemaal hebben voorgesteld, bleek dat zij zelf ook niet wist hoe het allemaal ging lopen vanavond. Ze wist alleen dat we naar een feest zouden gaan.

Ik had met de collega's bij de kerk in het dorp afgesproken, waar iedereen zich had verzamelt voor de mis. Wij gingen echter niet naar binnen, maar liepen naar het dichstbijzijnde winkeltje om wat drank in te slaan. Wij onze gebruikelijke Bacardi en zij hun typische Costa Ricaanse rum, waar we door andere collega's voor waren gewaarschuwd, omdat het heel sterk zou zijn. Uiteindelijk liepen we via een onverlicht paadje (leve de Blackberry Flitslicht!) een trap met 60 treden op richting het feest.

Het was een grote zaal die was omgetoverd tot feestzaal. Aan de linkerkant en de rechterkant van de zaal stonden er allemaal tafels en stoelen, waar elke groep een tafeltje kon kiezen. Vooraan in het midden van de zaal stond een grote tafel met een grote taart, die speciaal voor de familie was neer gezet. Rechts in de hoek stond de dj en in het midden van de zaal was er een super grote ruimte (om te dansen blijkbaar). Verder was heel de zaal super leuk versierd.

Het bleek een surpriseparty te zijn, want plots gingen alle lampen uit en toen de jarige job (50 jaar) binnen kwamen lopen gingen ze weer aan. Gillen, lachen, tranen in de ogen, wat een blijdschap! Een typerend iets was dat de jarige job alle mensen langs ging in de zaal. Iedereen kreeg een hand of een kus. In vergelijking met Nederland gaan alle gasten juist de jarige job langs, ook wij werden begroet, ondanks ze ons niet kent.

De flessen kwamen op tafel, en je zag gelijk iedereen kijken, ze hadden nog nooit zoveel flessen tegelijk gezien denk ik. Des te later het werd, des te drukker het werd en des te meer vrouwen er kwamen waar wij aan werden voorgesteld. Niet alleen vrouwen overigens, we werden echt aan iedereen die ook maar in de buurt van onze tafel kwam voorgesteld. Lachen, gieren, brullen, wat een feest.

Het was een leuk en goed verzorgd feestje. Stonden chippies en een grote 3 liter fles cola op tafel, daarnaast kwam er om de zoveel tijd een jongen rond met een dienblad vol met eten. Geen kleine hapjes zoals in Nederland, als je alles op had wat je aangeboden werd, dan had je aan het einde van de avond een heuze driegangen diner op. In de loop der tijd veranderde de muziek ook. Het begon eerst rustig, maar al gauw gingen ze spaanse dans muziek draaien en was de zaal binnen een mum van tijd vol met dansende koppels. En ook wij werden de zaal opgeduwd met een dame aan de hand. Van het één kwam het ander en voor ik het wist had ik al met vier vrouwen gedanst, waaronder ook de jaribe job haha. Die kreeg ik tijdens een partnerruil van een collega in m'n handen geduwd, we hadden beiden iets van: huh!? Maar... ik heb de sterren van de hemel gedanst. (ahum)

De zoon van de baas kwam later op de avond ook naar het feest toe en zijn we vervolgens met z'n vieren naar Turrialba geweest. Hebben een drankje gedaan in een tent genaamd Charlies. Het was zeer gezellig en we waren de enige die dansten. Er werd via via zelfs gevraagd of dat wij (de hongaar en ik) coke hadden gesnoven.

De volgende dag hebben we aardig lang op bed gelegen, pizza gemaakt en besloten dat we weer de hort op zouden gaan, omdat er geen gasten waren. De flessen kwamen weer te voorschijn en we gingen weer naar de zelfde tent. Alleen was het nu wel heel anders dan gister. Waren er gister 200 man, waren er vandaag maar 20 en wij waren met zeven man. We gingen verder met de Bacardi flessen waar we gister waren gestopt, maar er trad een probleem op. Ze hadden geen flessen meer, omdat wij deze gister hadden opgemaakt. Dus waren we nu wel geneigd om op een andere Bacardi soort over te stappen. Uiteindelijk is ook deze voorraad op gegaan, en zijn we richting huis gegaan. Besloten dat we morgenavond thuis blijven, want ze zullen nu niet veel alcohol meer hebben.

Het was een leuk weekend en door dit weekend ben ik er wel degelijk zeker van dat wij de leukste stageplek hebben. Kost vrij weinig, leuke plek, leuke mensen, rustig, veel adventure en ondanks we afgelegen liggen toch een hoop lol hebben in het uitgaanscircuit.

Hasta mañana!